2 § Bestämmelserna om
informationsskyldighet i 6–8 §§, om
ångerrätt i 9–16 §§, om
lagval i 5 kap. 2 §
och om risken för vissa meddelanden i 5 kap. 3 § gäller inte distansavtal
om sådan upplåtelse eller överlåtelse som avses i lagen (1997:218) om
konsumentskydd vid tidsdelat
boende. |
3 § Bestämmelserna om
informationsskyldighet i 7 § och om
ångerrätt i 9–16 §§
gäller inte distansavtal där näringsidkaren på en bestämd dag eller under
en bestämd tidsperiod skall tillhandahålla |
8 § Om näringsidkaren inte ger
information i enlighet med 6 och 7 §§, skall
marknadsföringslagen (1995:450)
tillämpas. |
9 § Konsumenten har rätt att
frånträda distansavtalet (ångerrätt) genom att till näringsidkaren lämna
eller sända ett meddelande om detta inom 14 dagar från den dag som anges i
10 §
(ångerfrist). Konsumenten har alltid rätt att lämna eller sända
meddelandet inom sju arbetsdagar från den dag som anges i 10
§. |
11 § Om näringsidkaren i strid med
7 § andra
stycket 1 underlåtit att i föreskriven form ge den information som
nämns där, förlorar konsumenten sin ångerrätt ett år efter den dag då
ångerfristen skulle ha börjat löpa enligt 10 § första
stycket. Avser underlåtenheten någon annan information enligt 7 §,
förlorar konsumenten sin ångerrätt tre månader efter den dagen. |
15 § Vid telefonförsäljning skall
tiden enligt 14 § första
stycket för näringsidkarens återbetalningsskyldighet alltid räknas
från den dag då näringsidkaren tog emot konsumentens meddelande om att
avtalet frånträtts. Näringsidkaren skall i dessa fall även betala skälig
ersättning till konsumenten för dennes kostnader att sända tillbaka
varan. |
4 § Vid telefonförsäljning skall
näringsidkaren i början av varje samtal ge konsumenten information om sin
identitet och namnet på den person som är i kontakt med konsumenten och
dennes relation till näringsidkaren. Näringsidkaren skall då också
informera om samtalets syfte. Om konsumenten uttryckligen samtycker till
det, behöver näringsidkaren inte ge all den information som anges i 3 § första
stycket utan endast information enligt 3 § första
stycket 3–6, 8 och 15. Näringsidkaren skall dock upplysa konsumenten
om att ytterligare information finns tillgänglig på begäran samt ange vad
denna information avser. Det som sägs i 3 § andra
stycket gäller också vid telefonförsäljning. Tillhandahållande av avtalsvillkoren under avtalstiden, m.m. |
6 § Om näringsidkaren inte ger
information i enlighet med 3–5 §§, skall
marknadsföringslagen (1995:450)
tillämpas. |
7 § Konsumenten har rätt att
frånträda distansavtalet (ångerrätt) genom att till näringsidkaren lämna
eller sända ett meddelande om detta inom 14 dagar från den dag som anges i
8 §
(ångerfrist). Vid distansavtal om livförsäkring eller privat individuellt
pensionssparande är ångerfristen dock 30
dagar. |
10 § Om konsumenten utövar sin
ångerrätt, skall näringsidkaren snarast och senast inom 30 dagar betala
tillbaka vad konsumenten har betalat till näringsidkaren, med avräkning
för vad näringsidkaren får kräva enligt 11 §.
Tiden skall räknas från den dag då näringsidkaren tog emot konsumentens
meddelande om att avtalet
frånträds. |
2 § Bestämmelserna om
informationsskyldighet i 3 och 4 §§, om
ångerrätt i 5–10 §§, om
lagval i 5 kap. 2 §
och om risken för vissa meddelanden i 5 kap. 3 § gäller inte
hemförsäljningsavtal om sådan upplåtelse eller överlåtelse som avses i
lagen (1997:218) om
konsumentskydd vid tidsdelat boende. |
4 § Om näringsidkaren inte ger
information i enlighet med 3 §, skall
marknadsföringslagen (1995:450)
tillämpas. |
5 § Konsumenten har rätt att
frånträda hemförsäljningsavtalet (ångerrätt) genom att till näringsidkaren
lämna eller sända ett meddelande om detta inom 14 dagar från den dag som
anges i 6 §
(ångerfrist). Konsumenten har alltid rätt att lämna eller sända
meddelandet inom sju arbetsdagar från den dag som anges i 6 §. Vid
hemförsäljningsavtal om livförsäkring är ångerfristen dock 30
dagar. |